Många har försökt, ingen har riktigt lyckats. Förrän nu? Kreddiga kändisstylisten Karla Welch har skapat en kollektion av snygga, effektiva, prisvärda och klimatsnälla menstrosor under namnet Period.co – och hon har fått gen z att fatta grejen.

Det är knappast någon nyhet att mensskydd i engångsformat är en miljöbov av stora proportioner. Bara i Sverige förbrukas nästan 500 miljoner bindor, tamponger och trosskydd varje år. En genomsnittlig kvinna förbrukar cirka 12 000 mensskydd under sin livstid – multiplicera det med alla menstruerande kvinnor världen över och ja, vi landar snabbt på mer än 200 000 ton mensskydd-sopor varje år. Förutom det gigantiska sopberget är tillverkningen av bindor och tamponger en kemikaliefest som heter duga, då exempelvis en binda består av 90 procent plast. Kort sagt, att menstruera innebär inte bara blod, värk och en och annan tår – det ska göras med en ok av dåligt miljösamvete också. Nämnde vi prislappen? Runt 70 000 pix kostar mensskydd för en livstid. Grattis alla kvinnor
’Let it flow’
Karla Welch är främst känd för att styla stjärnor som Karlie Kloss, Olivia Wilde och Justin Bieber, men sedan en tid tillbaka står hon även bakom Period.cu – världens mest absorberande och mest prisvärda menstrosa; varje par kan hålla upp till 12 tamponger mensblod och dom säljs helt utan skattepåslag och för närmare halva priset än konkurrenterna. Förutom att spara in på både utsläpp, sopberg och pengar jobbar företaget jobbar hårt med att ge menstrosan en given plats i varenda underklädeslåda och samtidigt förändra synen på mens. I stället för att stoppa flödet vill de hylla och uppmuntra det med fraser som ’flowing is knowing’ och ’let it flow’. Trosorna är snygga och könsinkluderande, brandingen är stilren och blodröd och community-känslan på sociala medier är stark – de medvetna och viktiga tonåringarna är med andra ord helt med på troståget.
Är du? Spana in Period här!
