The Body Shop storsatsar på refill

Nu kan du snart fylla på ditt skönhetsförråd från The Body Shop med gott samvete! 400 nya refillstationer ska rullas ut under året och inom fem år ska alla butiker världen över erbjuda påfyllning.

Plastförpackningar är som bekant ett jätteproblem, inte minst inom den enorma skönhetsindustrin. De allra flesta flaskor slutar sin livscykel på soptippen eller i haven och det är inte svårt att räkna ut att refill-konsumtion är en smart väg att gå. Om vi alla bytte våra skönhetsprodukter till refill-flaskor kan vi spara cirka 25 ton plast per år, enligt The Body Shop. Det innebär 2,6 kilo mindre koldioxid i luften och ett betydligt mindre sopberg.

Nu väljer skönhetskedjan att storsatsa på refill med en global femårsplan. 400 butiker ska förses med påfyllningsstationer innan årets slut och 400 till under 2022. I Sverige var Mall of Scandinavia först ut med refill i Sverige och nu har Drottninggatan och Sturegallerian i Stockholm samt Västra Frölunda i Göteborg följt efter. Fler butiker väntar innan årsskiftet, stay tuned!

Refill från start

Refill är egentligen ingenting nytt för The Body Shop. När grundaren Anita Roddick öppnade sin första butik för över 45 år sedan erbjöd hon refill – men mest för att hon inte hade råd att köpa in så många nya flaskor. Nu gör alltså The Body Shop-refillen en efterlängtad comeback och det blir enklare att välja hållbart på skönhetsfronten.

“Why waste a container when you can refill it? And why buy more of something than you can use? We behaved as my mother did in the Second World War, we reused everything, we refilled everything, and we recycled all we could. The foundation of The Body Shop’s environmental activism was born out of ideas like these.”
– Dame Anita Roddick

Kaer är ett onlinemagasin som vill uppmuntra till mer genomtänkta vardagsval. Att göra skillnad behöver inte vara svårt – tillsammans skapar vi förändring!