WE KAER: BY CLOUDBERRY

Namn: By Cloudberry

Är: Ett nystartat väskmärke som erbjuder hållbart producerade premiumväskor.

Startades: De första väskmodellerna lanserades i februari i år så de är alldeles nya på marknaden. Men idén har funnits i båda grundarna sedan länge och de har de senaste åren arbetat med att förverkliga sina högt ställda krav kring både design och hållbarhet.

Mer By Cloudberry: bycloudberry.com och @bycloudberrybags

”Vi är här för att utmana modebranschen och visa att det går att tillverka och producera på ett betydligt mer hållbart sätt än vad som görs idag!”

Hej Helena Vallbo och Maria Soumah Olsson! Ni är grundare till By Cloudberry – för de som ännu inte har koll – sälj in ert varumärke på 50 ord!

– Vi är ett premiumväskmärke med fokus på hållbarhet. Vår mission är att våra väskor i slutändan ska ha så minimal miljöpåverkan som bara är möjligt. Inget har lämnats åt slumpen utan alla steg, från design och materialval till hantverk och produktion, är noga utvalt för att matcha våra höga hållbarhetskrav.

Berätta om er bakgrund och hur det kommer sig att ni började med det här?

– Vi har båda tidigare arbetat i olika roller inom både mode-, skönhets- och inredningsbranschen under en massa år. Det har varit otroligt kul och lärorikt men vi har också sett baksidan av dessa kommersiella branscher. Det har många gånger rört sig om allt från ohållbara produktionsvillkor till överproduktion av varor där produktsvinn i slutändan blir ett gigantiskt problem. Vi kände båda intuitivt att vi inte längre kan stå bakom det oförsvarbara slöseriet av resurser utan ville i stället skapa någonting som är mer hållbart – men som för den delen inte ger avkall på varken design, utseende eller funktionalitet. Att vi båda är väsknördar har såklart haft en avgörande betydelse för att det blev just väskor vi valt att skapa.

Hållbara väskor – vad innebär det egentligen?

– Det innebär att vi tar hänsyn till miljön i alla steg – det handlar om allt från hur vi designat väskorna till vilka material vi väljer och hur de producerats. För oss är det avgörande att varje väska har så minimal klimatpåverkan som bara är möjligt. I snitt står våra väskor för ett koldioxidutsläpp på 5 kg/väska medan en standardväska släpper ut hela 60 kg koldioxid. Vi är alltså betydligt miljösnällare än många av våra konkurrenter. 

När det kommer till materialval arbetar vi uteslutande med spillbitar av läder. Dessa kommer från exklusiva skinn som är för små för att användas till designmöbler eller bilinteriör men som funkar perfekt att göra våra väskor av.  Vi samarbetar med Skandinaviens främsta garveri som har en tydligt uttalad miljöpolicy och ställer höga krav på alla processer inom företaget. Insidan av väskorna är tillverkade av återvunnen polyester som kommer från PET-flaskor uppsamlade ur haven. Våra dustbags är alla tillverkade av återvunnen bomullscanvas. Allt produceras hos en av Italiens främsta väskproducenter och en stor del av processen är faktiskt inte ens maskinellt producerat utan är ett rent hantverk. Vi håller paketering så minimal som möjligt och använder självklart enbart återvunna kartonger. Varje steg i hela processen är noggrant utvald för sina miljökriterier och vi har ständiga check ups för att förbättra där vi kan.

Vår filosofi är att våra väskor ska hålla i en hel livstid – därför har vi valt att fokusera på funktionell och tidlös design.
Alve, 7 995 kr.
Ask, 3 985 kr.
Disa, 7 900 kr.

Vad är det bästa med att driva By Cloudberry?

– Det finns så mycket kul med det här. Men det allra bästa är att vara med och utforma alla delar på exakt det viset vi vill – och helt enkelt slippa kompromissa när det gäller allt från värderingar till design. Nu får vi styra hela processen själva och det känns helt fantastiskt. Att äntligen kunna erbjuda marknaden produkter vi med hela hjärtat kan stå bakom

Vad har varit den största utmaningen?

– Många har trott att mod och att våga tro på oss själva varit en stor utmaning – men så har vi faktiskt aldrig känt. Vi står helt säkra i vår gemensamma kunskap, vi har massor av erfarenhet från branschen och känner strakt att när det gäller att skapa nya produkter finns det ingen annan väg än att producera med omtanke för människor och miljö. Däremot har det varit en utmaning att faktiskt skapa produkter som är så hållbara som vi vill att de ska vara – här finns det inga short cuts utan vi har verkligen fått djupdyka i allt från materialval till produktion för att skapa något vi verkligen känner oss nöjda med.

Hur ser en arbetsdag egentligen ut?

– Just nu har vi stort fokus på marknadsföring och att nå ut med våra produkter. Det innebär allt från att skapa pressreleaser till att prata med kändisar som är intresserade av våra väskor. Det är verkligen kul att vi, trots att vi bara funnits en knapp månad, redan nått ut till så många och att så många är intresserade av vår mer hållbara approach.

Om ni får drömma helt fritt – vem vill ni allra helst se bära era väskor?

– Kronprinsessan Victoria, Michelle Obama, Oprah och Anastasia Soare, grundare till amerikanska makeupmärket Anastasia Beverly Hills.

Hur ser framtiden ut?

– I ögonblicket håller vi på att ta fram ett workshop-koncept där man ska kunna vara med och skapa sin egen drömväska. Det kommer bli ett exklusivt event där vi erbjuder våra kunder att skapa en helt egen och unik variant av By Cloudberry väskan.

Vi tittar också på att addera fler modeller och färger – självklart även de i begränsade upplagor. Just nu ligger vårt fokus på Norden och Europa men framöver är ambitionen även att komma in på den amerikanska marknaden.

By Cloudberry tipsar!

Så här tar du hand om din skinnväska

* Rengör din väska var andre eller tredje månad med en mjuk och något fuktad tygtrasa.

* Smörj in väskan regelbundet med ett läderbalsam för att återfukta och förstärka lädrets egenskaper. Det gör att väskan står emot vatten och att den ser snygg och fräsch ut längre.

* Om du lägger undan din väska ska du alltid förvara den i en dustbag och aldrig i direkt solljus.  

Kaer är ett onlinemagasin som vill uppmuntra till mer genomtänkta vardagsval. Att göra skillnad behöver inte vara svårt – tillsammans skapar vi förändring!